دیدار خاص حماس در دمشق و اعلام حمایت از بشار اسد-راهبرد معاصر
گزارش روزنامه «الاخبار»؛

دیدار خاص حماس در دمشق و اعلام حمایت از بشار اسد

مدتی پس از اعلام تصمیم جنبش مقاومت اسلامی فلسطین (حماس) برای بازگشت به سوریه، هیئتی از این جنبش در قالب گروه‌های فلسطینی در دمشق با رئیس‌جمهور سوریه دیدار کردند. این نخستین گام در مسیر پایان دادن به مناقشه میان دو طرف است.
تاریخ انتشار: چهارشنبه ۲۷ مهر ۱۴۰۱ - 19 October 2022

دیدار خاص حماس در دمشق و اعلام حمایت از بشار اسد

 

به گزارش «راهبرد معاصر»؛ به گفته منابع آگاه در جنبش مقاومت اسلامی فلسطین (حماس)، این جنبش از تصمیم اسد برای میزبانی از گروه های فلسطینی باخبر، از حماس برای شرکت در این نشست دعوت شد و مقاومت فلسطین پاسخ مثبت داد. وی تأکید کرد: خلیل الحیه، مسئول پرونده روابط عربی و اسلامی و هیئتی از این جنبش در زمره هیئت اعزامی به پایتخت سوریه است.

 

در این دیدار درباره تهدیداتی که سوریه و موضوع فلسطین با آنها مواجه اند و نیز امکان ایجاد دفتر نمایندگی جنبش حماس در دمشق گفت وگو می شود

منابع آگاه به الاخبار فاش کردند، ترتیبات نشست خاص، دوجانبه و غیررسمی با بشار اسد انجام شده تا در آن نمایندگان حماس و رئیس جمهور سوریه در حاشیه نشست عمومی با یکدیگر رایزنی کنند. این منابع عنوان کردند: در جلسه مذکور درباره مشکلاتی که پیش تر در روابط دو طرف وجود داشت، راه‌های حل و فصل آن‌ها و چگونگی قطع دست سودجویان و پایان دادن به روابط سرد میان دو طرف تبادل نظر شد.

 

در این دیدار درباره تهدیداتی که سوریه و موضوع فلسطین با آنها مواجه اند و نیز امکان ایجاد دفتر نمایندگی جنبش حماس در دمشق گفت وگو شد؛ هرچند مورد آخر با موانع زیادی مواجه است که برخی از آنها به سوریه و برخی دیگر به خود حماس و خالد مشعل، رئیس دفتر خارجی حماس بازمی گردد که همچنان با دولت سوریه مشکلاتی دارد. با وجود این، انتظار می‌رفت دو طرف به موضوعاتی بپردازند که «آب رفته به جوی بازگردد»؛ آن هم در حالی که این اقدام مورد حمایت همه جانبه محور مقاومت و ایران است و با نظارت مستقیم سیدحسن نصرالله، دبیرکل حزب الله لبنان انجام می شود.

 

به موازات این سفر، گروه های فلسطینی در الجزیره، پایتخت الجزایر توافقنامه آشتی ملی امضا کردند که طبق آن باید انتخابات پارلمانی و ریاستی در مدت یک سال برگزار شود، اما مکانیسم هایی که مانع از بروز چالش های گذشته شود، مشخص نشده است. منابع آگاه در حماس در این زمینه به الاخبار گفتند که این جنبش با سند الجزایر موافقت و آن را امضا کرده است.

 

این توافقنامه که 12 گروه دیگر فلسطینی (به جز فتح و حماس) به آن پیوسته‌اند، با هدف کنار گذاشتن اختلاف‌ها و تلاش جمعی در مسیر تحقق هدف واحد در در کاخ ملل الجزایر امضا و از آن به عنوان «بیانیه الجزایر» نام برده ‌شده است. این مکان همان جایی است که یاسر عرفات، رئیس فقید سازمان آزادی بخش فلسطین (ساف) نوامبر سال ۱۹۸۸ میلادی در آن «تشکیل کشور فلسطین» را اعلام کرده بود.

 

عزام الاحمد، رئیس هیئت نمایندگی فتح گفت: این توافقنامه را امضا کردیم تا از سرطان بدخیمی به نام تفرقه که در بدن فلسطین نفوذ کرده خلاص شویم. ما نسبت به اجرایی شدن این توافق و اینکه مفاد سند یاد شده تنها به عنوان جوهری روی کاغذ باقی نماند، خوشبین هستیم.

انتخابات برنامه‌ریزی شده برای سال گذشته میلادی که قرار بود برای نخستین بار پس از ۱۵ سال گذشته برگزار شود، به این بهانه که برپایی آن در قدس شرقی تضمین شده نیست، از سوی محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین لغو شده بود

اسماعیل هنیه، رهبر حماس نیز با استقبال از این توافقنامه گفت: این روز برای فلسطین و الجزایر و همه کسانی که حامی آرمان فلسطین هستند، بسیار مبارک است اما در مقابل برای رژیم صهیونیستی روز غم‌انگیزی است.

 

بیانیه الجزایر در صورت اجرایی شدن و متعهد ماندن گروه‌های فلسطینی به آن زمینه برپایی انتخابات ریاستی (رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین) و شورای قانونگذاری فلسطین را که به عنوان مجلس فلسطینیان در بخش اشغالی کرانه باختری، نوار غزه و بیت‌المقدس شرقی عمل می‌کند، فراهم خواهد کرد.

 

انتخابات برنامه‌ریزی شده برای سال گذشته میلادی که قرار بود برای نخستین بار پس از ۱۵ سال گذشته برگزار شود، به این بهانه که برپایی آن در قدس شرقی تضمین شده نیست، از سوی محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین و رهبر فتح لغو و به زمان دیگری موکول شد؛ تصمیمی که حماس آن را محکوم کرد.

ارسال نظر
پربیننده ترین اخبار
یادداشت وسام ابوشماله، تحلیلگر فلسطینی؛ / ۲ روز پیش

اضطراب صهیونیست‌ها از نوع و زمان انتقام مقاومت

«راهبرد معاصر» گزارش می‌دهد؛ / ۱ روز پیش

اهمیت به شماره افتادن نفس‌های اقتصاد صهیونیسم